Dnešní Kurdistán v pravěku
Tajemství etnogeneze Kurdů
Zásadní otázka, jakou si Kurdové podobně jako jiná lidská
společenství s „historickým“ nárokem na určité teritorium
mohou klást, samozřejmě zní: jak se na svém současném území
vlastně vzali? Kdy a odkud na ně přišli ?
Badatelé (kromě těch ideologicky poznamenaných, ať již směrem
nekritického kurdského nacionalismu nebo naopak antikurdského
šovinismu) se shodují v tom, že jde o etnikum bezesporu starobylé,
jehož vznikání bylo mnohovrstevným a složitým procesem.
Už samo území, na něž se zde upírá pozornost a jež také bylo
jevištěm etnogeneze Kurdů, je pramennou oblastí řek Eufratu
a Tigridu, a tak je možné vidět v něm jakousi střechu civilizační
oblasti Předního východu. Byť jen letmo vržený pohled na některé
fenomény ze zcela současného Kurdistánu tak leckdy přivádí
mysl na stopu mnohem dávnějších vrstev.
Neandertálec a květinoví lidé
Známým místem na území Kurdistánu, jež vydává svědectví
o velmi časné přítomnosti člověka, je proslulá archeologická
lokalita Šanídár. Zde, takřka v srdci Kurdistánu (severně od
města Arbíl v irácké části země Kurdů), byly na dně jeskyně
nalezeny v celkem devíti vrstvách pozůstatky člověka neandertálského
typu z doby 50 000 až 40 000 př.Kr. Vykopávky vedl americký
archeolog Ralph Solecki a o jejich průběhu i výsledcích podává
svědectví v knize Šanídár. První květinoví lidé (SOLECKI,
RALPH. Shanidar. The First Flower People. New York:
Alfred Knopf, 1971). Podtitul knihy je vzhledem k době jejího
vzniku zřejmou narážkou na hippies, vztahuje se však k jedné
z epizod souvisejících s místními Kurdy, z jejichž řad se vesměs
rekrutovali manuální pracovníci najatí pro vykopávky. Solecki
vypráví, jak je před jednou z rozhodujících vykopávkových akcí
shromáždil a kvapně se s nimi vydal k inkriminované jeskyni.
Po cestě jej ovšem znervózňoval dojem, že Kurdové nikterak nesdílejí
jeho netrpělivost vědce stojícího na dosah vrcholného objevu
své kariéry. Místo aby pospíchali na místo a začali s prací,
náležela jejich veškerá pozornost pestrobarevné jarní květeně.
Po cestě se neustále zastavovali, trhali květiny a zdobili jimi
své již tak barvami hýřící oblečení. Když k archeologově úlevě
konečně dospěli do jeskyně, ani tam nezanechali této z jeho
pohledu infantilní zábavy, ale pustili se ještě do květinové
dekorace stěn jeskyně. Pak dělníci přece jen zahájili archeologické
práce, které nakonec byly zpečetěny překvapujícím objevem: Ukázalo
se (a následný chemický rozbor to podrobněji potvrdil), že neandertálský
člověk ze Šanídáru byl pohřben v loži z pestrobarevných květin,
jež asi tehdy stejně jako dnes rostly na úbočích tamějších hor
a jimiž se okrášlují dnešní obyvatelé těchto míst. Kurdsko-americký
badatel Mehrdad Izady (v knize IZADY, MEHRDAD I. The Kurds.
A Concise Handbook. London – Washington, DC: Taylor &
Francis, 1992) tuto příhodu cituje a uzavírá ji slovy: „Staré
zvyky vymírají jen stěží.“
Neolitick
Další významná kapitola v dějinách hor, které jsou
dnes domovem Kurdů, se otevírá mezi 9. až 6.tisíciletím př.Kr.
To je období spjaté s tzv. neolitickou revolucí, kdy vzniká
zemědělství. Děje se tak v oblasti známé jako Úrodný půlměsíc,
jehož hřbet tyto hory představují. Na jejích svazích se dodnes
vyskytují divoké druhy obilnin, které prehistorický člověk
nejprve sbíral a pozvolna se pokoušel získat je cíleným pěstováním.
Za povšimnutí by mohly stát některé teze, jež umísťují pravlast
Indoevropanů do blízkosti dnešního Kurdistánu, a činí tak
právě v souvislosti s klíčovými oblastmi vzniku zemědělství.
Nutno ovšem dodat, že tyto názory se ukázaly jako neprůkazné
zejména z jazykovědného hlediska (zemědělská terminologie
v indoevropských jazycích je vždy převzatá ze substrátových
jazyků).
Již na vrcholu neolitické revoluce – v období 6000 až 5400
př.Kr. – se objevuje významná keramická kultura, známá jako
halafská (podle svého ohniska v lokalitě se současným jménem
Tell Halaf, ležící na území syrského Kurdistánu západně od
města Kámišlí). Území jejího rozšíření zhruba souvisle pokrývá
rozlohu dnešního Kurdistánu. Britský archeolog James Mellaart,
proslulý především svými vykopávkami ze dvou míst zásadně
významných pro poznání neolitické revoluce, totiž anatolských
nalezišť Hacılar a Çatal Hüyük, poukazuje na zjevné podobnosti
vzorů barevné glazované keramiky, jaké jsou známy z artefaktů
halafské kultury, s dekoračními motivy používanými na keramice
v oblasti Kurdistánu do současné doby.
Dnešní
Kurdistán v kontextu starověkého Předního východu
Současníci Sumerů a Akkaďanů
Vývoj v regionu pak plynule pokračoval od objevu zemědělství
až po ustavení prvních drobných městských států. Zásadní rozdíl
oproti nížinné Mezopotámii spočívá ve skutečnosti, že horské
zemědělství mohlo zabezpečit stabilní produkci díky přirozeným
srážkám, zatímco v nížině zemědělská činnost vyžadovala organizované
úsilí při výstavbě závlahových systémů. Z téhož důvodu se v
horách shlížejících na dolní tok Eufratu a Tigridu ani neobjevuje
ekonomická nutnost centralizace jako „dole“ v Sumeru. Jinak
řečeno tak v horách ani nedochází ke vzniku rozsáhlejších starověkých
státních celků, a pokud ano, jde spíše o pozdější výjimky z
tohoto pravidla.
Názvy městských států, které v této oblasti existovaly, jsou
obvykle známé pouze z jejich zmínek právě v mezopotamských
pramenech, hovořících o různých obyvatelích hor nejčastěji
jako o nájezdnících beroucích si násilím z plodů nížiny. Zpravidla
se pojmenování těchto států kryjí s názvy příslušných státotvorných
etnik.
Kolem data 4300 př.Kr. se v horských regionech objevila
dominance Churritů – etnika paleokavkazské skupiny, komunikujícího
tudíž jazykem blízkým dnešní lezginštině a zčásti pak lazštině
a gruzínštině. Již citovaný kurdolog Izady považuje churritskou
vrstvu za vůbec nejdůležitější v celém procesu etnogeneze
Kurdů. Podle něj je téměř u dvou třetin kurdských kmenových
a místních jmen možné vystopovat jejich původ sahající až
do této doby. Také lze dodnes spatřit motivy tetování či vzory
koberců, jaké byly podle svědectví akkadských reprodukcí uplatňovány
Churrity.
V polovině 3.tisíciletí př.Kr. krátce koexistuje hned několik
významných států. Nejznámější z nich je bezesporu Urartu,
jehož název dodnes přežívá v pojmenování hory Ararat. Navíc
ve starověkých Urartejcích spatřují své předky Arméni. Také
jméno etnika Mušku se bude zdát překvapivě živé na pozadí
faktu, že jeho stát se nacházel v oblasti, kde dnes leží město
Muş na území tureckého Kurdistánu. Podobně též lid Subaru,
který se později podílel na etnogenezi starověkých Asyřanů,
obýval území v dnešní nejsevernější části Iráku, známé až
do současné doby jako domov rozsáhlého kurdského kmenového
svazu Zíbárí (Zîbarî).
Samostatnou zmínku si zasluhují Gutejci, zmiňovaní v mezopotamských
textech pod názvy Guti nebo Qutil. Ti se dokonce zmocnili
vlády v samotné Mezopotámii mezi lety 2159 až 2116 př.Kr.
U horských Gutejců je zaznamenána zvláštní taktika partyzánského
boje, v němž jsou nasazovány milice složené z civilních obyvatel,
kteří ve svém boji využívali především dokonalé znalosti terénu,
schopnosti přežít v extrémních podmínkách a překvapit vojsko
nepřítele ze zálohy. Tato tradice zde přetrvává mnohem déle
- kupříkladu známý staroperský nápis achajmenovského krále
Dáreia (vládl 521-485 př.Kr.) v Bísutúnu (což je mimochodem
lokalita na území íránského Kurdistánu) nazývá tyto bojovníky
kolektivem kára, zatímco zakladatel sásánovské dynastie
Ardašír (vládl 226-241 n.l.) pro ně používá označení džánspár,
čemuž lze rozumět jako „přinášející za oběť vlastní duši”.
Tento význam se velmi blíží podstatě současného kurdského
označení guerillového bojovníka, které zní pešmerga
(přesněji péšmarga – podle kurdské ortografie pêşmerge
– znamená vlastně „na smrt jdoucí”, což významově odpovídá
latinskému moriturus).
Nutno zdůraznit, že ačkoli Kurdové jsou indoevropský národ,
zde je stále ještě řeč o době před příchodem Indoárijců do
oblasti. K tomu dochází v období 1200 až 850 př.Kr. V případě
populace horského řetězce Zágros-Taurus jde o homogenizační
vrstvu, jež překrývá tamější předindoevropský základ a definitivně
předznamenává ustavení etnika Kurdů.
V 9.století př.Kr. se západně od Urmijského jezera objevilo
centrum politicky velmi úspěšných a již plně indoevropských
Médů. Ty samotní Kurdové obvykle označují za své předky. Na
médskou strunu se proto snaží hrát četné názvy a symboly spojené
se současným emancipačním úsilím Kurdů. Je to například kurdská
satelitní televizní stanice, která od roku 1995 vysílá ze
západní Evropy pod názvem MED-TV (od roku 1999 jako
Medya TV).
Posledním panovníkem vládnoucí dynastie Médů byl Ršti-vegá
Áži Dahák (vládl 585-- 549 př.Kr.), uváděný u Hérodota (asi
485-asi 425 př.Kr.) jako Astyagés (viz např. HÉRODOTOS. Dějiny.
I 107-122. In HERODOTOS. Z dějin východních národů.
Praha: Melantrich, 1941. Ss. 63-73). Jeho vnukem byl Kýros
(vládl 559-529 př.Kr.), který se později zmocnil vlády jako
první panovník nové dynastie Achajmenovců, opírající se o
živel starověkých Peršanů. Áži Dahák byl pro svou krutost
démonizován v íránském povědomí a ve stejné souvislosti zaujímá
stěžejní místo v kurdské lidové slovesnosti.
Zakládající mýty Kurdů: Netvor nebo
panny ?
Po představení některých historických faktů, jež mohou
osvětlit etnogenezi Kurdů, je načase pozastavit se nad legendami
samotných Kurdů o jejich vlastním původu, tím spíše, že právě
mytologizovaná postava historicky existujícího Áži Daháka
v nich pod kurdským jménem Aždihák (Ejdihak)
hraje významnou roli.
Protože Áži Dahák byl poslední vladař z rodu, který přemohli
později zoroastrovští Peršané (ačkoli je dodnes sporné, zdali
se zoroastrismus stal státním náboženstvím už za Achajmenovců
– dnes se má spíše za to, že nikoli), došlo k jeho skutečné
démonizaci v celé oblasti jejich civilizačního vlivu. Podstatnou
část jeho mytologického dědictví zachycuje novoperský epos
Šáh-náme (Královská kniha) z pera básníka Firdausího (asi
934-asi 1020), který postavu Áži Daháka vykresluje jako „dračího
arabského krále“, jehož persky nazývá Zóhak. Některé
verze příběhu o Áži Dahákovi jsou v ní obsaženy, jiné zachoval
pouze kurdský folklór.
Podle jednoho ze spíše „historizujících“ podání byl Áži Dahák
pouze tyranský vladař, který utlačoval lid po celé zemi, jíž
vládl. Jeho bezpříkladná krutost vedla téměř k vyhubení jeho
poddaných, z nichž mnoho končí v mukách žaláře. Klíčovou figurou
v příběhu se stává lidumilný tyranův ministr, který dva vězně
tajně vysvobozuje. Vybízí je k útěku daleko z tyranova dosahu
a navíc jim k obživě poskytuje několik ovcí a koz. Oba dva
skutečně prchají do těžko přístupných hor. Jistě není třeba
dodávat, že jde o legendární prapředky Kurdů, přičemž zmínka
o ovcích a kozách má vysvětlovat původ pastevectví u Kurdů.
Ve verzi o něco „mytologičtější“, kterou zpracovává Firdausí,
je král Áži Dahák vyobrazen jako v pravém slova smyslu netvor,
z jehož ramenou vyrůstají dva hadi, kteří požírají každý po
jednom lidském mozku denně. Dva bystří dvořané poradí kuchaři,
aby do lidských mozků pravidelně přimíchával porce z mozků
dobytčích. To umožnilo zachránit každý den jednoho člověka.
Spasení vždy zvolili útočiště v horách a stali se předky dnešních
Kurdů.
U poslední tradice je důležitou postavou kovář jménem Qáwa
(Qawe), který osvobozuje lidi od tyranského útlaku
vládce Áži Daháka a následně se stává praotcem Kurdů. Říká
se rovněž, že na paměť tohoto vítězství, stejně jako počátku
nového života vůbec, se slaví kurdský Nový rok – Nau-róz
(v regionálních podobách výslovnosti též Ní-róz nebo
Nó-rúz – dle kurdského pravopisu Newroz, Nîroz,
Norûz), přiblížený podrobněji níže.
Pro úplnost je totiž nyní záhodno doplnit ještě legendy o
původu Kurdů ze zcela jiného okruhu, vzešlé z námětů židovských
a islámských. V nich je důležitou postavou jiný historický
král, a sice biblický Šalomoun (vládl 970-931 př.Kr.). Ten
byl podle legendárních látek rozšířených prostřednictvím islámu
po celém Blízkém východě nejen vládcem lidí, ale na základě
svých magických schopností též pánem zvířat, jejichž řeči
dokázal rozumět, i džinů (démonů). Právě některé z démonů
pověřil úkolem, aby mu shromáždili sto nejkrásnějších panen
z celého světa a dopravili je do jeho harému. Džinové splnili
první část úkolu, ale na cestě zpátky k Šalomounovi se dozvídají,
že mezitím zemřel. S pannami se usazují v horách a z jejich
potomstva vzchází plémě Kurdů, kteří jsou po svých praotcích
lstiví a po pramátích zase pohlední. To je samozřejmě hrdá
interpretace Kurdů samotných, které na druhou stranu mnozí
z jejich etnických sousedů podnes v hanlivém smyslu nazývají
„dětmi démonů“.
|