Sévreská
smlouva 1922 a konečné rozdělení Kurdistánu
Klíč k současnosti
Klíčem k pochopení situace současného Kurdistánu je závěr
první světové války. V ní se na straně poražených ocitla Osmanská
říše, kterou měly nahradit nástupnické „národní“ státy pod patronátem
vítězných západních mocností. Slovo „národní“ v předchozí větě
uvádím v uvozovkách, protože šlo mnohdy o pouhou fikci až karikaturu
národních států evropského typu. Země jako např. Sýrie se objevily
na mapě světa vůbec poprvé a pod názvy oprášenými ze starověku,
neboť po dlouhá staletí mezi tím se pro jejich území používala
zcela odlišná pojmenování. Co je však hlavní – státy pod týmiž
názvy a ve stejných hranicích ve většině případů přetrvaly dodnes.
Z hlediska toho, co bylo řečeno, Kurdové měli reálný nárok
na skutečný národní stát, protože již tehdy obývali souvislé
území v rámci Osmanské říše. Přes značné vzájemné jazykové
rozdíly měli prokazatelné vědomí společného základu. Vzhledem
k tomu, že nikdy předtím nebyli politicky sjednoceni ve vlastním
státě, se tak u jejich předáků nadále projevoval neblahý kmenový
a oblastní partikularismus - totéž by však bylo možné v nemenší
míře konstatovat o Arabech té doby.
Kurdové a Arméni
Konference vítězných velmocí v Sévres u Paříže, která
se otázkou poválečného rozdělení Osmanské říše zabývala, skutečně
počítala s ustavením Kurdistánu. Západním státům v minulosti
daleko více ležel na srdci osud jiné menšiny bývalé Osmanské
říše, a to Arménů, kteří byli horskými sousedy Kurdů. V této
souvislosti se obvykle uvádí aktivní role, kterou Kurdové
hráli při nechvalně proslulých masakrech Arménů již od 90.let
19.století, kvůli nimž se západní mocnosti zřejmě cítily zavázány
ochraňovat Armény v letech po válce. Skutečnost je však složitější,
protože hlavní část těchto akcí, které turecká vláda stále
odmítá uznat jako genocidu, proběhla v rámci deportací roku
1915, kdy mezi postiženými bylo i mnoho Kurdů.
Jak dále uvidíme, z Kurdů a Arménů se v poválečných letech
často stávali spojenci. To byl koneckonců plán velmocí, které
si představovaly vytyčení arménské národní domoviny severně
od kurdské. Zainteresované státy proto během jednání v Sévres
zprostředkovaly dohodu mezi zástupcem Kurdů Šerífem pašou
a reprezentantem Arménů Boghosem Nubarem o tom, že případné
státy obou národů, v jejichž budoucí zřízení oba zástupci
upřímně doufali, se budou vzájemně respektovat. Tento závazek
byl zakotven ve společném písemném prohlášení obou delegátů
z 20.listopadu 1919.
Co říká
sévreská mírová smlouva o Kurdech
Závěrečným dokumentem mírové konference v Sévres u
Paříže je sévreská mírová smlouva podepsaná 10.srpna 1920.
Pro úplnost představy o její koncepci kurdské domoviny se
podívejme na plné znění článků smlouvy, které hovořily o Kurdech.
„Oddíl III. Článek 62: Komise se sídlem v Konstantinopoli
a složená ze tří členů jmenovaných britskou, francouzskou
a italskou vládou do šesti měsíců od vstoupení této smlouvy
v účinnost přijme projekt místní autonomie převážně kurdských
oblastí ležících východně od Eufratu, jižně od jižní hranice
Arménie podle toho, jak bude dále určena, a severně od hranice
Turecka se Sýrií a Mezopotámií, jak je určena v článku 27
oddílu II, odstavcích 2 a 3. Pokud nebude moci být zajištěna
jednomyslnost v některé otázce, členové komise o tom uvědomí
své vlády. Projekt má obsahovat plné záruky na ochranu
Asyro-Chaldejců a dalších rasových nebo náboženských menšin
v těchto oblastech, a za tímto účelem [jiná] komise složená
z britského, francouzského, italského, perského a kurdského
zástupce navštíví region, aby prověřila a rozhodla, jaké změny,
pokud nějaké, by měly být provedeny s linií turecké hranice
tam, kde se podle podmínek této smlouvy stýká s hranicí Persie.
Článek 63: Turecká vláda tímto souhlasí, že přijme
a provede rozhodnutí obou komisí zmíněných v článku 62 během
tří měsíců od jejich navázání kontaktu s touto vládou.
Článek 64: Pokud během jednoho roku od vstoupení této
smlouvy v účinnost se kurdské obyvatelstvo z území určených
v článku 62 obrátí na Radu Společnosti národů takovým způsobem,
jímž ukáže, že většina obyvatel těchto území si přeje nezávislost
na Turecku, a pokud Rada poté uváží, že toto obyvatelstvo
je schopné takové nezávislosti a doporučí, že by mu měla být
udělena, Turecko tímto souhlasí, že provede takové doporučení
a zřekne se všech práv a nároků na tato území. Detailní podmínky
pro takové zřeknutí se [práv a nároků] bude představovat předmět
zvláštní dohody mezi předními spojeneckými silami a Tureckem.
Pokud a jakmile dojde k takovému zřeknutí se [práv a nároků],
předními spojeneckými silami nebude vznesena žádná námitka
proti dobrovolné touze po připojení k takovému nezávislému
kurdskému státu ze strany Kurdů obývajících tu část Kurdistánu,
která je zatím zahrnuta do mósulského vilájetu.“
Jak chápat
postoj sévreské mírové smlouvy ke Kurdům?
Mezi Kurdy a jejich sympatizanty převažuje mínění,
že zakotvení nároku Kurdů na vlastní stát svévolně ignoroval
a zhatil až turecký vojevůdce Mustafa Kemal Atatürk (1881-1938),
který se postavil do čela ozbrojeného odporu anatolských Turků
proti tomu, jak velmoci okleštily Osmanskou říši na nové Turecko,
sestávající z nepatrného území, jemuž měl nadále vládnout
ochotně se podvolivší sultán. Dokonce i ty části Anatolie
a Thrákie, které obývali Turci, měly připadnout Řecku nebo
mandátním teritoriím Francie a Itálie. Když se Atatürkovu
lidově-armádnímu hnutí podařilo porazit síly všech těchto
států, velmoci přijaly nový stav a uspořádání v Turecku revidovaly
novou mírovou smlouvou podepsanou v Lausanne dne 24.července
1923, v níž o Kurdech již nepadlo ani slovo.
Někteří analytici se však domnívají, že
ve skutečnosti záměr velmocí od samého prvopočátku nebyl příliš
vážný. Wilsonových Čtrnáct bodů hlásajících právo národů na
sebeurčení bylo pouhým manifestem, který se pro Blízký východ
neukázal být dostatečně realistický. Jak dávají v sévreské
smlouvě tušit poměrně vágní ustanovení článků 62 a 63, významově
navíc rozmazaná záplavou podmínkových vět v článku 64 inkriminovaného
dokumentu, zdá se, že idea kurdské autonomie nebo dokonce
samostatnosti byla pro „přední spojenecké síly“ jedním velkým
„pokud“. To se daleko výrazněji projevilo nejprve tím, když
americký Kongres odmítl, aby se USA zhostily mandátu nad Kurdistánem
a Arménií, který jim pro případ nezávislosti obou států nabídla
Společnost národů. Naopak Velká Británie začala neskrývaně
projevovat svůj zájem o získání mósulského vilájetu, zmíněného
v článku 64, motivovaný existencí bohatých ropných nalezišť
na jeho území. Skutečně se jí v roce 1926 podařilo dosáhnout
připojení tohoto území k Iráku, který podléhal britské mandátní
správě.
To již dva roky existovalo nové Atatürkovo
Turecko, jehož vznik velmoci akceptovaly v lausannské smlouvě
a které od Británie přijalo nabídku na vyplácení 10% výnosů
z mósulské ropy výměnou za to, že se vzdá jakýchkoli nároků
na území této bývalé osmanské provincie, jejíž převážně kurdské
osídlení bylo prostoupeno též početnými menšinami Turků a
Arabů. Takto se požadavek tureckého „zřeknutí se práv a nároků”
na určité území dostal na zcela jinou platformu.
Nelze přehlédnou ani fakt, že dokument ze Sévres se zabýval
Kurdy žijícími na dnešních územích Turecka a Iráku. To, že další
Kurdové žili v přilehlých částech Sýrie (tehdy pod francouzským
mandátem), Persie (nezávislé monarchie) i sovětského Kavkazu,
zůstalo zcela mimo úvahy sévreských architektů nového uspořádání.
Kurdové
v Turecku a PKK
Kolik jich je ?
Kurdové v Turecku tvoří velkou část jeho téměř sedmdesátimiliónové
populace. Není však snadné zjistit, o jak velkou část přesně
jde. Ba dokonce ze všech států, v nichž Kurdové žijí, je právě
v Turecku nejobtížněji určitelný jejich počet. Podle různých
zdrojů se jejich podíl pohybuje mezi 10,6 % až 22 %, což je
7,4 až 15,4 miliónu.
Kurdové a Atatürk
Podle sévreské mírové smlouvy ze srpna 1920 mělo uspořádání
v Turecku jakožto nástupnickém státu bývalé Osmanské říše připouštět
autonomii kurdských částí Anatolie s možností jejich úplného
odtržení. Zároveň se proti drastickému územnímu okleštění Turecka
a de facto diktátu velmocí zvedl odpor, do jehož čela se postavil
důstojník Mustafa Kemalpaşa (1881-1938), později nazývaný Atatürk
(„otec Turků”). Podařilo se mu vojensky zlomit ofenzívu Řeků
v Malé Asii, kteří se zpočátku těšili podpoře ze strany Velké
Británie, ale později ji ztratili, když se začalo zdát, že s
Atatürkem přece jen bude nutno v budoucnu počítat. Stejně tak
Turci zvítězili nad Francouzi a jejich arménskými spojenci na
středomořském pobřeží (v tzv. Kilikii). Itálie se dosti brzy
vzdala svého nároku na patronát nad částí anatolského území,
který jí plynul ze sévreské smlouvy. Atatürk tak dosáhl fixace
tureckého území zhruba v dnešních hranicích a nový řád v Turecku
byl potvrzen mírovou smlouvou v Lausanne z července 1923, která
fakticky anulovala předchozí závazky ze Sévres.
V říjnu 1923 Atatürkem vedený parlament zasedající v Ankaře
zrušil sultanát a ponechal istanbulského sultána pouze ve
funkci chalífy coby duchovní hlavy muslimské obce, tedy bez
faktické politické moci. V březnu 1924 se prosadilo i zrušení
chalífátu.
Jak vlastně vypadal poměr mezi Atatürkem a Kurdy ? Ačkoli
tato zásadní otázka ještě nebyla zodpovězena v plné šíři,
lze podle současného stavu poznatků soudit, že se jednalo
o oboustranně účelový vztah. Mnoha Kurdům usilujícím o sebeurčení
již v roce 1921 nejspíše bylo jasné, že sévreské přísliby
vůči nim zřejmě nebudou splněny. Atatürk se pro své cíle snažil
zpočátku získávat stoupence daleko od „sultánova” Istanbulu,
což jej v praxi zavedlo do oblastí na pomezí tureckého a kurdského
osídlení, konkrétně do Erzurumu a Sivasu. Nemálo Kurdů na
druhou stranu pociťovalo na náboženském základě loajalitu
k sultánovi jakožto chalífovi – duchovnímu předákovi muslimů,
ale současně byli rozhořčeni, že tentýž předák se svým neuváženým
vstupem do světové války a posléze svým defétistickým postojem
k „sévreskému rozsudku” velmocí v podstatě zpronevěřil své
suverenitě nad muslimy. V tom se jejich postoj do značné míry
shodoval s pozicí Atatürka a jeho tureckých stoupenců. Nejjasnější
bylo postavení Kurdů západně od toku Eufratu, s nimiž ani
nepočítal sévreský plán na autonomii. Podle představy velmocí
mělo jejich území být svěřeno mandátu Francie, což jim nijak
nebylo po vůli. To je sblížilo s Atatürkem, do jehož odboje
se aktivně zapojili. Protifrancouzský odpor měst Antep a Maraş,
která leží v této oblasti mezi kurdským osídlením, je dodnes
připomínán „čestnými tituly” těchto měst: Gaziantep („Vítězný
Antep”) a Kahramanmaraş („Bojující Maraš”). Stejně se vyznamenala
na východ od Eufratu ležící Urfa, dnes Şanlıurfa („Hrdinná
Urfa”).
Ale i nad účastí těchto Kurdů v Atatürkově hnutí se vznáší
jeden velký otazník. Podle některých indicií totiž sám Mustafa
Kemalpaşa měl slíbit Kurdům uznání autonomie výměnou za to,
že mu poskytnou aktivní podporu.
Není menšina
jako menšina
Smlouva z Lausanne, podepsaná v červenci 1923, již
o Kurdech explicitně nehovořila. Lze tedy říci, že sévreský
příslib samosprávy byl definitivně pohřben.V Lausanne bylo
Atatürkovo Turecko přece jen zavázáno k respektování práv
menšin na svém území, a to včetně práv jazykových. Konkrétně
její 38.článek říká: „Nesmí se omezovat svobodné užívání jakékoli
řeči občanů Turecka v soukromých vztazích, obchodu, náboženství,
tisku, nejrůznějších publikacích nebo na veřejných shromážděních.“
Jestliže tento požadavek se měl týkat menšin na území Turecké
republiky, pak je zde ovšem jeden háček, spočívající ve výkladu
pojmu menšina. Tradiční koncept státu v islámském světě
totiž vychází z teokratického ideálu. Podle něj veškerá svrchovanost
náleží jen Bohu. Vládcem na zemi má být chalífa jakožto
náměstek „posla Božího” (tj. proroka Muhammada), což byl titul,
který od roku 1517 dědili osmanští sultáni. Všichni muslimové
si mají být rovni. Výjimku představují nábožensky definované
menšiny, tzv. „lid knihy” nebo též „chráněnci”. Jde vesměs
o vyznavače náboženství vlastnících zjevené Písmo (tj. židy
a křesťany, případně zoroastrovce), kteří mají být chráněni
muslimskou obcí. Současně nemuslimští monoteisté disponují
právní autonomií a vztahují se na ně jistá omezení (napříkladzákaz
nosit zbraň, zákaz používat zvonů či jiných akustických prostředků
k ohlašování bohoslužeb apod.)
V Osmanské říši byl tento klasický model rozpracován do tzv.
milletů – čtyř nábožensky vytyčených obcí, v nichž se ovšem
s konfesním hlediskem mísilo též etnické kritérium. Takto
například „řecký millet“ zahrnoval nejen Řeky, ale
vůbec všechny pravoslavné křesťany na území pod svrchovaností
sultánovou, včetně Slovanů na Balkáně. Pravoslavný patriarcha
v Konstantinopoli tak byl současně jejich „etnarchou“.
Každý
muslim je Turek
Nutno zdůraznit, že právě toto kontaminované pojetí
menšiny a etnicity vůbec přešlo – snad spíše nevědomě – z
Osmanské říše do politiky Turecké republiky, která jinak všemožně
ve jménu budování pokroku zavrhovala dědictví tmářského sultanátu.
Jedinými oficiálně uznávanými (i když nikoli v praxi bezezbytku
tolerovanými) minoritami se v Turecku stali Řekové, Arméni
a Židé. Všichni ostatní, jejichž vyznáním byl islám, byli
apriorně považováni za Turky. Kromě osmanského a celkově islámského
dědictví tomu napomohl ještě jazykový faktor (slovo millet
v turečtině místo původního významu „nábožensko-etnicky definované
kurie“ nabylo prostého významu „národ“), dále snaha o přiblížení
se evropskému vzoru státnosti (kdy například ve Francii se
rovnost všech jejích občanů zakládá na tom, že jsou nositeli
„francouzské národnosti“ ve smyslu národní a státní příslušnosti,
což ovšem nepopírá jejich etnický základ – avšak tento model
ve svém tureckém pojetí znamenal, že „všichni občané Turecké
republiky jsou Turci“, jak výslovně tvrdí například ústava
země z roku 1968, takže každý, kdo by popíral jejich turecký
národnostní a jazykový charakter, by tím současně vytvářel
nepřípustné rozdíly mezi občany a narušoval jejich rovnost),
a v neposlední řadě potom vypjatý turecký nacionalismus, který
se stal vůdčí ideologií nového státu.
Ideologie
a represe
Souběžně se zrušením chalífátu v březnu 1924 přišla
první nařízení o nemožnosti používat jiná místních a osobních
jména než turecká (což je zvláště bizarní, vezme-li se v úvahu
fakt, že většina obecně islámských osobních jmen, byť v podobě
někdy turkizované, je beztak celkem pochopitelně arabského
původu – Mehmet odpovídá arabskému Muhammad, Hetice je turecká
podoba ženského jména Chadídža, a takový hojně rozšířený Abdullah
se, pravda, příliš neliší od arabského Abdulláh). V souladu
s tím byla změněna neturecká toponyma na turecká (například
město Darsím je přejmenováno na Tunceli) a děti Kurdů nesmějí
dostávat kurdská jména. Již samotný verbální projev v kurdštině
může být kriminalizován – třeba pokutou za každé kurdské slovo
pronesené při smlouvání na tržišti, tedy veřejném místě. Jsou
paušálně zřízeny internátní školy, v nichž žáci smějí mezi
sebou hovořit pouze turecky a za každé slovo v mateřském jazyce
jsou fyzicky trestáni.
Dochází k mobilizaci akademiků, kteří mají „vědecky dokazovat“,
že slovo Kurd vždy označovalo kteréhokoli polodivokého obyvatele
hor. Kurdové jsou klasifikováni jako „horští Turci“ (dağlı
Türkler), tedy původem Turci, kteří po generace trvajícím
pobytu v odlehlých horských krajích, kde navíc byli vystaveni
kontaktu s Araby a Peršany, zapomněli svůj původní jazyk.
Indoevropská kurdština tedy neměla být ničím více než „pokaženým“
dialektem uralaltajské turečtiny. Nejexemplárnější ukázkou
šovinistické ideologizace vědy v tomto směru byla tzv. sluneční
jazyková teorie (Güneş dil teorisi) z roku 1935,
ujišťující o tom, že vlastně všechny jazyky světa vzešly z
turečtiny.
Nespokojenost Kurdů s nebývale represivním režimem našla
svůj výraz v povstáních, jako byla revolta šejcha Sa´ída (1925),
společné kurdsko-arménské povstání v oblasti Araratu vedené
Ihsánem Núrí pašou (1930) a velká rebelie v okolí Darsímu
(1936-1938), potlačená nakonec hromadným masakrem asi 40 000
obyvatel.
V některých volnějších obdobích, zejména v letech 1964–1971
a pak 1974–1980, byly tolerovány například publikace v kurdštině.
Obě periody se však střídaly s vojenskými režimy, které byly
vždy o to tvrdší. Fakticky však bylo vždy možné trestat dlouholetým
žalářem nejen verbální a písemný projev v kurdském jazyce,
ale též samotné použití slova Kurd nebo Kurdistán, ba dokonce
i přeskakování ohně při tradiční kurdské oslavě příchodu jara
anebo nošení oděvu v kurdských národních barvách (červené,
žluté a zelené) - to vše pomocí několika velmi volně vyložitelných
paragrafů trestního zákoníku (zejména § 125 o „separatistické
propagandě“, dále zákonných ustanovení o „podněcování rasové
a náboženské nenávisti“, „ohrožování územní celistvosti státu“,
„urážce státu, prezidenta, parlamentu nebo ozbrojených sil“).
Strana
pracujících Kurdistánu (PKK)
Situace se vyostřila po roce 1984, kdy začala v tureckém
Kurdistánu operovat Strana pracujících Kurdistánu (PKK). Její
zakladatel a vůdce Abdullah Öcalan (vyslovuje se ödžalan)
řídil stranu z exilu v syrském Damašku. Se syrským svolením
také fungoval výcvikový tábor kurdských bojovníků v libanonském
údolí al-Biká´. PKK vznikla již roku 1978 a přidávali se k ní
zpočátku Kurdové odmítající kompromisní řešení v rámci
parlamentní politiky. Vojenský převrat z 12.září 1980
pak vehnal do houfu Öcalanových stoupenců Kurdy nespokojené
spíše se socioekonomickými poměry ve své vlasti, zoufalé z nedostatek
životních perspektiv v kurdských oblastech jako trvale nejchudší
části Turecké republiky. Tito řadoví členové často neměli
valnou představu o proklamované marxistické orientaci strany.
K uchopení zbraně je však motivoval také hněv nad reálně uplatňovanými
tvrdými postihy za sebemenší projev kurdské identity, vyostřený
novou vojenskou diktaturou.
Turecká vláda se snažila předejít tomu, aby si PKK vybudovala
zázemí na venkově. To se jí zčásti dařilo, když financovala
vytváření vesnických gard (köy korucular),
složených opět z Kurdů, které získaly možnost samostatně zasahovat
proti všem „podezřelým“. Na počátku 80.let se PKK přihlásila
k několika masakrům celých rodin příslušníků vesnických
gard. Mnoho vesnic se však ocitlo mezi dvěma ohni, když byly
pod nátlakem ze strany jak vesnických gard, tak PKK, přičemž
obě strany si vynucovaly spolupráci – a sympatie byly často
silnější pro kurdskou extremistickou stranu. Nejednou byly
celé vesnice vyvražděny kvůli obvinění „z kolaborace s druhou
stranou“. Přes 3 000 vesnic tak bylo zničeno a vylidněno zásahem
armády a provládních vesnických milic, často však i samotné
PKK.
Dobrovolné i nucené vystěhovávání
Jindy jejich obyvatelé raději odešli do měst ze strachu
před podobným osudem nebo prostě z ekonomických pohnutek.
Vláda navíc sama „z bezpečnostních důvodů“ podporovala deportace
venkovanů na turecký západ ve snaze „rozpustit“ Kurdy v tureckém
moři. V rámci podobných akcí byl již před druhou světovou
válkou takto vystěhován až 1 milión Kurdů – tehdy se v rámci
možností prováděla jejich rovnoměrná distribuce po západotureckém
venkově tak, aby v žádné obci netvořili více než 5% obyvatel,
což samozřejmě mělo vést k jejich asimilaci.
Vedle vojska a paramilitárních gard ohrožovaly Kurdy ještě
turecké „speciální jednotky“ (Özal Hareket), nechvalně
proslulé svými nevybíravými metodami. Navíc se v 90.letech
začala množit „záhadná zmizení“ sympatizantů PKK i osob vůbec
se vyjadřujících ke kurdskému problému v Turecku (většinou
etnických Kurdů, ale často též Turků nebo cizinců). Mnohdy
je měli na svědomí muslimští extremisté z kurdsko- tureckého
Hizbulláhu (zvaného též Hizb-i Kontra), u něhož během
roku 2000 začalo vycházet najevo, že také za jeho vznikem
a činností alespoň zčásti stála turecká vláda za úřadu premiérky
Tansu Çiller.
Za érou PKK zdánlivě udělalo tečku Öcalanovo zatčení a odsouzení
v roce 1999. Hanbou Turecka i zemí Evropské unie, na jejichž
území se Öcalan před svým dopadením uchýlil a vyjádřil svou
ochotu stanout před mezinárodním tribunálem, je především
fakt, že rozsudek smrti nad ním byl vynesen v teatrálním procesu
a především na základě typicky nekonkrétních obvinění (trestního
paragrafu 125 o „separatistické propagandě“ apod.), přestože
například Německo, které mohlo požádat o Öcalanovo vydání
za jeho pobytu v Itálii na sklonku roku 1998, prošetřovalo
mnohem konkrétnější podezření z Öcalanem řízených vražd, vydírání,
obchodu s drogami a pumových útoků na turecké cíle – to vše
na území SRN. Turecko, jehož „státní terorismus“ rozhodně
nelze z pojímání celého problému vytěsnit, nakonec Öcalana
využilo jako symbolu všeho zla a jako obětního beránka. Označilo
jej za jednoznačného viníka smrti 30 000 lidí, což je přibližná
bilance konfliktu mezi tureckými ozbrojenými složkami a PKK.
Z těchto obětí však třetinu tvořili především turečtí vojáci,
zatímco dvě třetiny byly z řad Kurdů v jednotkách PKK nebo
kurdských civilistů.
Demografická
zbraň
Po událostech roku 1999 se atmosféra kolem kurdského
problému v Turecku podobá pročištění vzduchu po bouři. Na
jednu stranu se vysocí státní činitelé holedbají, že PKK je
rozmetána a celý problém tím byl definitivně vyřešen. V duchu
zaběhnutého demagogického slovíčkaření přesvědčují veřejnost,
že „v Turecku žádný kurdský problém nikdy neexistoval – jde
pouze o problém jihovýchodního Turecka, který je čistě ekonomické
povahy“ (slovy prezidenta Demirela pronesenými v roce 1999).
Na druhou stranu se ukazuje, že většina prostých Turků si
je vědoma reálné existence Kurdů a nic podstatného proti nim
obvykle nemá. To je způsobeno také tím, že od 80.let se v
rámci spontánní ekonomické (již nikoli politicky vynucené)
vnitřní migrace stále více „kurdizují“ oblasti na západ od
tradičních kurdských sídlišť.
Jde zejména o města Adana, Mersin a především pak samotný
Istanbul. Britský historik Kurdistánu David McDowall poukazuje
na populační přírůstek Kurdů, který je u nich výrazně vyšší
než mezi Turky. Proto by se podle jeho propočtů měli Kurdové
do 50 let stát většinou obyvatelstva v samotném Turecku !
Snad si to uvědomuje i turecká vláda, která dnes poté, co
používání kurdštiny bylo roku 1991 dekriminalizováno, ale
stále zůstává zakázané pro politické, masmediální a vzdělávací
účely, nyní uvažuje o zavedení státem kontrolovaného kurdskojazyčného
televizního vysílání. Již dnes je v Turecku možné například
legálně zakoupit kazety s kurdskou hudbou, což donedávna ještě
bylo nepředstavitelné.
Jazykové precedenty
V tomto směru převratným precedentem se staly dvě události,
o nichž informoval turecký tisk během ledna 2000. První z
nich vešla ve známost jako „případ Mîzgin“ – to podle kurdského
jména dívky, které takto od dětství říkali všichni její rodinní
příslušníci, ačkoli v dokladech musela být ze shora zmíněných
důvodů zapsána jako Hetice. Její otec dosáhl soudního přiznání
nároku na oficializaci jejího skutečného jména. Toho se i
pro samotného otce docela nečekaně podařilo dosáhnout na základě
existence konkrétního paragrafu tureckého občanského zákoníku,
který výslovně pamatuje na případy tohoto typu (tj. je-li
turecký občan ve svých osobních dokumentech zaregistrován
pod jiným jménem, než jaké se pro něj používalo v jeho domácím
prostředí, a pokud se toto vše náležitě prokáže, má právo
na soudní změnu). Jak je vidět, i v Turecku nyní lze za určitých
okolností využít odedávna existujících zákonných ustanovení
jako karty schopné přebít jiné paragrafy, které cejchují vše
neturecké jako separatismus a terorismus.
Podobně revoluční zprávu zaznamenal turecký anglickojazyčný
deník Turkish Daily News, když 16.1. tohoto roku referoval
o příběhu jisté Fatmy Toprak, který je v mnoha ohledech reprezentativní.
Žena prý byla po celé tři roky zadržována ve vazbě pro obvinění
ze spolupráce s teroristy, aniž by byla schopna během této
dlouhé doby podat výpověď, když se hájila poukazem na to,
že jako Kurdka neumí turecky (v praxi jsou takové případy
v tureckém Kurdistánu poměrně řídké, ale je možné se s nimi
skutečně setkat hlavně u žen a starších lidí). Státní bezpečnostní
soud číslo 3 v Istanbulu se situaci rozhodl vyřešit tím, že
jí poprvé umožnil před svým tribunálem vypovídat s pomocí
tlumočníka, jímž byl pro tento účel přivolaný Mülâzim Özcan
z Kurdského institutu, který – což je neméně bizarní - v
Istanbulu funguje na takříkajíc pololegální bázi.
Zbytky staré rétoriky a Jihovýchodoanatolský
projekt
To vše nasvědčuje vykročení směrem k uznání národnostní
a jazykové povahy celého problému v Turecku. Jde o jisté přehodnocení
ekonomického redukcionismu, jaký ještě donedávna patřil do
běžné argumentační výbavy tureckého politického establishmentu.
Tento postoj, který reprezentuje citát tureckého prezidenta
Süleymana Demirela prezentovaný o dva odstavce výše, je v
podstatě jen oživením dřívějšího hesla o „horských Turcích“(dağlı
Türkler). Z něho vzešlo tvrzení, že pouze nepatrnou odlišnost
„obyvatel jihovýchodní Anatolie“ (tj. tureckého Kurdistánu)
od ostatních občanů Turecké republiky uměle zveličily elementy
mající zájem na destabilizaci země. Živnou půdu jim k tomu
poskytl neradostný hospodářský obraz „tureckého Jihovýchodu“.
Pokud jeho ekonomická krize bude vyřešena systematickým rozvojovým
programem a investicemi, veškerý separatismus prý pomine.
V praxi se však prokázala demagogičnost nastíněných tvrzení.
Megalomanský Jihovýchodoanatolský projekt (GAP – Güneydoğu
Anadolun Projesi), spočívající v postupném vybudování
22 přehrad s 19 hydroelektrárnami na Eufratu, Tigridu a jejich
přítocích na převážně kurdských územích Turecka, totiž v prvé
řadě měl pokrýt dlouhodobý energetický deficit Turecka, které
rok co rok stále větší část elektrického proudu musí importovat.
Totéž lze říci o bombastických plánech na zavlažování rozsáhlých
ploch a tím podstatné zvýšení výnosů bavlny a dalších plodin.
Ve skutečnosti by i tyto zdroje příjmů obohatily v prvé řadě
státní pokladnu v Ankaře. Analogicky se lze pozastavit nad
faktem, že na stavbě již existujících přehrad nebylo ani zaměstnáno
mnoho místních kurdských dělníků, takže již vstupní ekonomický
přínos projektu GAP pro anatolský Kurdistán by mohl být zpochybněn.
V neposlední řadě jsou zadržováním vody na horních tocích
Eufratu a Tigridu silně rozhořčeny státy ležící níže po jejich
proudu, tedy Sýrie a Irák, což jen zostřuje již tak napjatou
situaci v regionu. V současné době se zraky mnoha pozorovatelů
v zahraničí obracejí k projektu přehradního jezera Ilisu,
jehož vody mají brzy zaplavit unikátní architektonickou lokalitu
Hasankeyf.
Výzvy z Evropy
Důležitou roli v „kurdské politice“ Turecka samozřejmě
hraje jeho snaha o integraci do Evropské unie. Její zástupci
se opakovaně, byť většinou dosti obecně a vágně, vyjadřují
k „neuspokojivé situaci lidských práv“ v Turecku. Dnes to
v jeho tisku vyvolává stále častější diskusi například o stále
rozšířených otřesných praktikách při policejním vyšetřování
v Turecku (často zahrnujících mučení a znásilňování) nebo
o opodstatněnosti „gumových” paragrafů o separatistické propagandě
apod., jež vedle mnoha řadových občanů přivedly do vězení
také novináře, kteří se „nepatřičně“ vyslovili k problému,
nebo dokonce i parlamentní poslance legálně fungujících politických
stran, jež se kurdskou otázkou programově zabývaly (v poslední
době je to HADEP – Lidově demokratická strana). Do stejné
kategorie spadaly rovněž snahy prohlásit takové strany za
protiústavní a tím zastavit jejich činnost, což se v případě
dvou stran předcházejících dnešní HADEP skutečně provedlo
a jejich poslanci skončili v dlouholetém žaláři.
Pozornost se stáčí také k perzekucím stíhajícím
aktivisty z hnutí lidských práv (v současnosti je ve výkonu
trestu ročního odnětí svobody Akin Birdal, předseda turecké
Společnosti pro lidská práva – İHD – a místopředseda
Světové federace pro lidská práva – FIDH). Zdálo by se tedy,
že pro nalezení uspokojivého řešení situace Kurdů v Turecku
začíná nejlépe platit upozornění: „Takhle by to v Evropské
unii nešlo.“ Nelze ovšem pominout, že značná část (etnicky)
turecké veřejnosti takové zprávy přijímá jako neinformované
vměšování do vnitřních záležitostí Turecka, což vede spíše
k náladě u nás dobře známého „euroskepticismu“.
|